Τι είναι η παιδιατρική Λογοθεραπεία;
Η παιδιατρική λογοθεραπεία εστιάζει στη διάγνωση, αξιολόγηση και θεραπεία των διαταραχών λόγου, φωνής, ομιλίας, κατάποσης και επικοινωνίας, σε παιδιά.
Σε περιπτώσεις νευρολογικών, εξελικτικών ή λειτουργικών διαταραχών, η λογοθεραπεία βοηθάει τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν τη φωνή και τους φωνητικούς τους μύες, ώστε να βγάλουν τους κατάλληλους ήχους. Τους βοηθάει παράλληλα να καταλάβουν τη γλώσσα και να εκφραστούν με τρόπο που γίνεται κατανοητός.
Με την έγκαιρη παρέμβαση η λογοθεραπεία αναπτύσσει τη λεκτική επικοινωνία και τις γνωστικές δεξιότητες, βελτιώνει την καθαρότητα της ομιλίας και της φωνής, βοηθάει στην παραγωγή λόγου και τονώνει την αυτοπεποίθηση.
Με λίγα λόγια, η λογοθεραπεία αποσκοπεί στη βελτίωση της ποιότητας ζωής του εκάστοτε παιδιού.
Ποιους αφορά η Λογοθεραπεία;
Η λογοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει παιδιά και εφήβους που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στον λόγο, την ομιλία και την επικοινωνία, τόσο εκ γενετής, όσο και εξαιτίας επίκτητων διαταραχών, λόγω ασθένειας ή τραύματος.
- Διαταραχών άρθρωσης και φωνολογίας.
- Διαταραχών ρυθμού της ομιλίας (τραυλισμός, ταχυλαλία).
- Διαταραχών φωνής (αφωνία, δυσφωνία, εφηβοφωνία).
- Διάσπασης προσοχής και υπερκινητικότητας.
- Γλωσσικών διαταραχών (ως προς τη δομή, το περιεχόμενο και τη χρήση).
- Διαταραχών του γραπτού λόγου (ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, δυσλεξία, δυσορθογραφία, δυσγραφία).
- Διάχυτων αναπτυξιακών διαταραχών (διαταραχές αυτιστικού φάσματος) ή αυτισμού.
- Νευρογενών διαταραχών του λόγου και της ομιλίας (πχ. δυσαρθρίες).
- Αναπτυξιακής καθυστέρησης της ομιλίας. Νοητικής υστέρησης.
- Περιπτώσεων διγλωσσίας.
- Εγκεφαλικής παράλυσης.
Πότε πρέπει να αναζητήσω βοήθεια;
Κάθε άτομο είναι ξεχωριστό και έτσι θα πρέπει να προσεγγίζεται. Πόσο μάλλον στην περίπτωση των παιδιών τα οποία, μεγαλώνοντας, περνούν από ένα πρώιμο επίπεδο λειτουργικότητας στο πιο πολύπλοκο εξελικτικό στάδιο των ενηλίκων. Αν και το κάθε παιδί έχει τον δικό του ρυθμό γλωσσικής ανάπτυξης, υπάρχουν κάποια ορόσημα τα οποία καταδεικνύουν πού αυτό βρίσκεται σε σχέση με τα αναμενόμενα επίπεδα ανάλογα με την ηλικία του. Οι γονείς θα πρέπει να δώσουν σημασία στις ενδείξεις που υπάρχουν συνήθως από πολύ νωρίς: Η καθυστέρηση του βαβίσματος, η δυσκατάληπτη / ακατάληπτη ομιλία από την ηλικία των 2,5 ετών, το φτωχό λεξιλόγιο και η δυσκολία στη σύνταξη σωστών προτάσεων συνιστούν τέτοια σημάδια. Ωστόσο επ’ ουδενί δεν σημαίνουν ότι το παιδί έχει χαμηλό δείκτη νοημοσύνης, αλλά ότι χρειάζεται να αναζητηθεί η βοήθεια του κατάλληλου λογοθεραπευτή.
Μερικά παραδείγματα περιπτώσεων που χρήζουν λογοθεραπείας:
- Δυσκολεύεται να ακολουθήσει απλές εντολές (π.χ. δώσε μου, φάε, σήκω, κάτσε).
- Δεν έχει αίσθηση του χρόνου (π.χ. δεν ξεχωρίζει το χθες και το σήμερα).
- Δεν έχει απορίες.
- Διαθέτει φτωχό λεξιλόγιο.
- Δυσκολεύεται να σχηματίσει απλές προτάσεις.
- Δεν το ενδιαφέρει κανένα παιχνίδι.
- Δεν κατανοεί τις έννοιες των αριθμών έως το 3.
- Δεν μπορεί να αναγνωρίσει τα βασικά χρώματα.
- Αδυνατεί να ονομάσει ζώα και καθημερινά αντικείμενα (π.χ. πιρούνι, τηλέφωνο κ.λπ.).
- Δεν καταφέρνει να μετρήσει έως το 10.
- Δεν χρησιμοποιεί γραμματικά σωστές προτάσεις.
- Δεν κάνει ερωτήσεις, δεν έχει απορίες.
- Δυσκολεύεται να απαντήσει σε απλές ερωτήσεις: «τι», «πού», «γιατί».
- Δυσκολεύεται να καταλάβει προφορικές εντολές με δύο μέρη (π.χ. πήγαινε στο δωμάτιό σου και φόρα τη μπλούζα σου, πήγαινε στο γραφείο σου και φέρε το μολύβι).
- Σχηματίζει ακατάληπτες προτάσεις με μπερδεμένη σειρά των λέξεων, των άρθρων ή των χρόνων.
- Δεν κάνει ερωτήσεις που αφορούν το «πώς».
- Δεν μπορεί να απαντήσει λεκτικά στο «Γεια» και στο «Τι κάνεις;».
- Δεν χρησιμοποιεί σωστά τον παρελθόντα και μέλλοντα χρόνο.
- Δεν μπορεί να ξεχωρίσει τα αντίθετα (π.χ. αριστερά – δεξιά, ψηλά – χαμηλά).
- Δεν μπορεί να ονομάσει τις μέρες της εβδομάδας.
- Παραλείπει λέξεις σε προτάσεις όταν προσπαθεί να διηγηθεί κάτι.